משרד רואה חשבון - עינת עוזרי

צור קשר

תוכן עניינים

דוח שנתי חבר קיבוץ, רואה חשבון מתמחה בפתיחת תיקים ומיסוי של חברי קיבוץ אשר פונים ליזמות ופותחים עסק. רובם מוצאים את עצמם חשופים לראשונה לעולם עסקי לא מוכר וזר, וזקוקים להכוונה ולהדרכה פיננסית אשר תסייע להם לקבל החלטות נכונות.

חשובה גם רישום העסק תחת ההגדרה הנכונה, אשר תהיה חוקית ומתאימה לו מבחינת מיסוי ופיננסים. האם מדובר בעסק שהוא עסוק פטור או עוסק מורשה?

להגדרת העסק ברשויות המס ובמס ערך מוסף וביטוח לאומי יש השפעות רחוקות טווח על ניהולו הפיננסי. בנוסף חייב כל חבר קיבוץ עצמאי בהגשת דוח שנתי חבר קיבוץ באמצעות רואה חשבון הבקיא ברזי המיסוי של חברי קיבוץ שהם גם עצמאיים תוך התחשבנות מול הקיבוץ עצמו ומול רשויות המס.

קיבוצים וחברי קיבוץ

משרדנו מטפל בחברי קיבוץ יזמים בכל הקשור למס הכנסה, מס ערך מוסף, ביטוח לאומי ועוד. אנו נמצאים בקשר עם מוסדות הקיבוץ של חבר הקיבוץ-בעל העסק העצמאי שהוא לקוחנו כמו: מזכיר, הנהלת חשבונות, גזבר, מנהל קהילה ומעבירים להם את האישורים והדיווחים הדרושים.

דו"ח שנתי חברי קיבוץ, מוגש ע"י מי שהנם חברי קיבוץ והם עצמאיים. עם הקמת העסק עליהם לדאוג לרישומו במס הכנסה ומס ערך מוסף וכן לדווח עליו למוסד לביטוח לאומי.

בכפוף לחוק, יש לנהל פנקסי חשבונות ולשלם את התשלומים והמיסים. בתום שנת המס על חבר הקיבוץ/בעל העסק להגיש במועד דו"ח שנתי למס הכנסה כפי שמקובל ונוהגכל בעל עסק עצמאי בישראל.

3 בתי משרדים ללא
דוח שנתי חבר קיבוץ

מהו קיבוץ שיתופי ומתחדש לצורכי מס?

קיבוץ שיתופי הוא הקיבוץ המסורתי המושתת על בעלות משותפת, בו כל ההכנסות מכל ענפי הקיבוץ מחולקים לכל חברי הקיבוץ באופן שווה. יש היום בארץ עדיין קיבוצים רבים תחת ההגדרה הזו. אולם יש היום גם מה שנקרא "קיבוץ מתחדש".

הקיבוץ המתחדש

הקיבוץ המתחדש שלא כקיבוץ המסורתי-השיתופי מושתת על שיתוף ולא על בעלות משותפת. חלוקת ההכנסות שונה בין חבר לחבר ואיננה שווה. לקיבוץ יש בתחומו נכסים ציבוריים השייכים לאגודה השיתופית ובהם שטחים, שירותים ואמצעי ייצור אשר לכל חברי הקיבוץ מותר להשתמש בהם, ויש בו גם נכסים פרטיים.

דו"ח שנתי חבר קיבוץ ומיסוי לחברי קיבוץ ולקיבוצים, נושא אופי ייחודי ונעשה בכפוף לסעיפים ולתקנות שנקבעו במסגרת חוק ההסדרים 2017-2018. חוק זה מוגש לכנסת מדי שנה והחל משנת 1985, בסמוך להגשת תקציב המדינה והוא כולל אוסף שינויים בתחומים רבים כולל שינויי חקיקה.

הכנסת חוקקה פרק מיוחד המתייחס לקיבוצים מתחדשים והסעיפים 54 עד 58 א' תוקנו וכן נוספו לפקודת מס הכנסה הסעיפים 60 א' ו-60 ב'. חקיקה זו שינתה את אופן המיסוי לחברי הקיבוץ המתחדש.

הגשת דו"ח שנתי חבר קיבוץ משנת 2018

החל משנת 2018 באסיפה כללית של כל קיבוץ מתחדש, תיבחר הדרך בה ייעשה חישוב המס של הקיבוץ וחבריו. האם לפי סעיף 60 א' או סעיף 60 ב'. הבחירה תקבע גם את דרך התחשיב בה ייערך דו"ח שנתי חברי קיבוץ עצמאיים ובעלי עסק אשר עליהם להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה.

עפ"י סעיף 60 א' לפקודת מס הכנסה הכנסות מענפים משותפים והכנסותיהם של חברי הקיבוץ מעבודה אישית, הנן הכנסות הקיבוץ והוא בר הדיווח ובר השומה עליהן. חישוב המס וכן התשלומים הנם באחריות הקיבוץ.

הכנסותיהם של חברי הקיבוץ שאינם מעבודה כמו: ריבית בבנק, שבח ממכירת מקרקעין, שכר דירה, רווח הון, הכנסות פטורות ממס- כל אלה הן הכנסותיו של החבר בלבד והקיבוץ אינו שותף להן.

עפ"י סעיף 60 ב' לפקודת מס הכנסה , ברי השומה הם חברי הקיבוץ והם אמורים באופן אישי, לשלם את חבות המס ואת המקדמות המוטלות עליהן.

ההחלטה על כך חייבת להתקבל באסיפה הכללית של הקיבוץ.

ההכנסות ידווחו בטופס 1301 של העצמאי/חבר הקיבוץ. נקודות הזיכוי, מדרגות המס הנמוכות, הניכויים והזיכויים כולם לרשותו של החבר העצמאי. כל תשלום שיקבל חבר הקיבוץ בשל עבודה בקיבוץ או שירות שלו, יחשבו כהכנסה מעסק. אם הוא יקבל תשלומי "ערבות הדדית" –אלה יחושבו הכנסה מקצבה חייבת במס.

באם הוא שילם תשלומים תחת הגדרתו כחבר כמו מס פנימי בשל ערבות הדדית, הן יירשמו בדיווח שלו כהוצאה.

רואה החשבון של הקיבוץ, יוציא לחברי הקיבוץ אישורי על חלקם בהכנסות ובמס שנוכה מהן. הדיווח הזה יהיה חלק מהדיווח בדו"ח השנתי של ההכנסות מעסקו.

דו"ח שנתי לחבר קיבוץ טופס 1301

בטופס 1301 של דו"ח שנתי חבר קיבוץ על החבר להפריד בין הכנסותיו אשר מועברות לקיבוץ לבין ההכנסות שעליו לדווח עליהן באופן אישי ולא עוברות לקיבוץ כמפורט לעיל.

נקודות זיכוי, מדרגות מס נמוכות, זיכויים וניכויים בגין תשלומים לקרן פנסיה, קופת גמל, ביטוחי חיים, קרן השתלמות ועוד- ידווחו במסגרת הקיבוץ. המיסים על הכנסות חבר הקיבוץ שהקיבוץ אינו חולק בהן, יהיו בדרגת מס מקסימלית, למעט הכנסות כמו ריבית מפיקדון בנקאי או דיבידנד אשר מהן מנוכה המס במקור.

הקיבוץ ישלם את מקדמות המס השוטפות של החברים. במקרה שמס הכנסה פוסל את הספרים של העצמאי חבר הקיבוץ, מס הכנסה רשאי להגדיל את הכנסותיו ותוספת זו כולל הקנסות שיוטלו עליו בגין הפסילה יחולו רק עליו.

על פי מתכונת דיווח חדשה זו על חבר הקיבוץ –העצמאי לדווח כי הכנסתו מעסק, משכר או מקצבאות היא אפס ואת הכנסתו מעבודה אישית המועברת לקיבוץ.

לאחר הגשת הדו"ח השנתי, רואה החשבון אשר עושה את הנהלת החשבונות השוטפת של הקיבוץ וכן מגיש עבורם את הדוחות השנתיים למס הכנסה, יוציא אישור לחברים העצמאיים על הכנסתם, מהן מדרגות המס הזיכויים והניכויים שהקיבוץ השתמש בהם והאם יש יתרה שהקיבוץ לא ניצל.

עם קבלת האישור רשאי עצמאי/חבר הקיבוץ לבקש תיקון של הדו"ח העסקי שהוא יגיש ולקבל החזר מס.

שאלות נפוצות

האם ניתן לקבל ייעוץ חינם ?

בוודאי, אשמח לייעץ ולעזור בכל שלב או בתהליך בו אתם נמצאים, וללוות אתכם לכל אורך הדרך עד לקבלת ההחלטה הנכונה והטובה ביותר עבור העסק שלכם.

מה זה דו"ח שנתי חבר קיבוץ?

חברי קיבוץ שהנם עצמאיים, חייבים לדאוג לרישום העסק שלהם במס הכנסה, מס ערך מוסף וביטוח לאומי. עליהם לבצע הנהלת חשבונות שוטפת ולשלם את כל המיסים והתשלומים החלים עליהם. בסוף שנת המס עליהם להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה כמו כל עסק עצמאי אחר.

הכנת דו"ח שנתי לעצמאי חבר קיבוץ

הכנת דו"ח שנתי לעצמאי חבר קיבוץ דורשת הבנת התקנות והחוקים החדשים שנקבעו לגבי מי שהנו חבר קיבוץ וגם מנהל עסק עצמאי. מרואה החשבון נדרש לנהל מו"מ מול הקיבוץ ורשויות המס ומשרדנו מומחה בתחום זה.

מהם מיסים בקיבוץ המסורתי ובקיבוץ המתחדש?

במדינת ישראל יש היום קיבוצים שיתופיים מסורתיים וקיבוצים מתחדשים- הם אלה שעברו הפרטה. מיסוי הקיבוצים הללו נעשה בצורה שונה בהתאם לתקנות שנקבעו בינואר 2017. חברי קיבוץ שיש להם גם עסק עצמאי, חייבים לדווח על הכנסתם דרך הקיבוץ או להגיש דו"ח על הכנסותיו, כולל כספים שקיבל מהקיבוץ או רווחים אחרים וכן חלקו בהכנסות הקיבוץ.

הנוסח הקובע את תשלום המיסים של עצמאי חבר קיבוץ הוא סעיף 60 א' לפקודת מס הכנסה הקובעת כי חבר קיבוץ עצמאי שהנו עוסק מורשה, חייב לדווח על העסק שלו דרך הקיבוץ.

שתף ברשתות החברתיות

כתוב תגובה

דילוג לתוכן