משרד רואה חשבון - עינת עוזרי

צור קשר

מה ההבדל בין עוסק מורשה אל חברה בעמ?

תוכן עניינים

מה ההבדל בין עוסק מורשה אל חברה בעמ?, הרשויות השונות במדינה מגדירות שלוש צורות התאגדות רשמיות, עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ. לכל צורת התאגדות יש קריטריונים שונים שהעסק צריך לעמוד בהם וכמובן גם התנהלות שונה מול הרשויות.

כשאנחנו מדברים על עסקים שהם גדולים יותר, בהיקף הפעילות וההכנסות, צורות ההתאגדות המקובלת הן עוסק מורשה או חברה בע"מ. אז מה ההבדל ביניהן? ובמה כדאי לבחור? כל הפרטים מיד, המשיכו לקרוא:

ריכזנו לכם כמה הבדלים משמעותיים שחשוב לקחת בחשבון:

1. פתיחת התאגדות

תהליך פתיחת חברה בע"מ הוא ארוך, מורכב ויקר יותר מאשר פתיחת עוסק מורשה. על מנת לפתוח ולקבל תעודת עוסק מורשה, על בעל העסק לפנות לרשויות ולמסור מסמכים מתאימים. על מנת לפתוח חברה בע"מ, לא מספיק רק לבצע פתיחת תיק במס הכנסה. אלא, על בעלי העסק להתחיל תהליך הכולל: בחירת שם לחברה, בדיקת השם ברשם החברות, הגדרת בעלי התפקידים בחברה, יצירת תקנון מתאים, פתיחת חשבון בנק עסקי, שילום אגרות ועוד.

2. תשלומי מיסים

כל עסק כזה או אחר, מתעסק בתשלומי המיסים ואיך לא, הוא רוצה לחסוך בהם. בהתאם לקריטריונים ולפעילות העסק תוכלו לבחור איך כדאי להתאגד על מנת לייעל את תשלומי המיסים. עוסק מורשה ישלם אחוז מס בהתאם למדרגות שכר קבועות בחוק, כלומר ככל שהוא ירוויח יותר כך הוא ישלם יותר מס. לעומת זאת, חברה בע"מ תשלם מס חברות. נכון לשנת 2022, מס החברות עמד על 23%, זהו שיעור קבוע המשולם על הרווח הנקי של החברה.

בנוסף, השכר של בעלי המניות נחשב כהוצאה מוכרת. זוהי דרך נוספת של החברה לחסוך בתשלומי המיסים.

3. אחריות וההיבט המשפטי

בצורת התאגדות של עוסק מורשה, בעל העסק הוא העוסק עצמו. הוא אחראי על הפעילות העסקית, המצב הפיננסי וההתנהלות מול הרשויות השונות. בצורת התאגדות של חברה בע"מ, יש הפרדה בין בעלי החברה שהם בעלי המניות לבין החברה עצמה. כלומר, אם עכשיו החברה מפסידה או שהיא נקלעת לבעיה משפטית, ההתנהלות המשפטית היא מול החברה כגוף ולא התנהלות פרטית כנגד בעל החברה.

4. ניהול חשבונות

עוסק מורשה מחויב בניהול חשבונות סטנדרטי, על פי חוק הוא יכול להיעזר ברואה חשבון וצריך להגיש בכל חודש או חודשיים דו"ח לרשויות, באופן עקרוני עוסק מורשה יכול גם לייצג את עצמו. לעומת זאת, חברה בע"מ מחויבת בהנהלת חשבונות כפולה ובגורם מייצג מול הרשויות. וכל התהליך הפיננסי אצלה מורכב בהרבה יותר.

5. סגירת ההתאגדות

תהליך סגירת חברה בע"מ מול הרשויות הוא באופן משמעותי מורכב יותר מאשר סגירת עוסק מורשה. אם עוסק מורשה ירצה לסגור את העסק, עליו לפנות לביטוח לאומי, רשות המיסים ומע"מ ולבצע את הסגירה. אם חברה בע"מ תרצה לסגור את העסק, עליה לעבור תהליך פירוק, תהליך זה הוא מורכב והוא לוקח זמן.

מה ההבדל בין עוסק מורשה אל חברה בעמ?

אז מה עדיף? להתאגד כעוסק מורשה או כחברה בע"מ?

בחירת ההתאגדות היא מאוד אינדיווידואלית בהתאם לקריטריונים ולמצב הקיים של העסק. על מנת לבחור את צורת ההתאגדות, יש חשיבות גדולה מאוד לייעוץ של רואה חשבון מנוסה ומקצועי. קביעת ההתאגדות מושפעת מתכנון המס, עלויות והוצאות, שאיפות לעתיד, מבנה החברה, התנהלות משפטית ועוד. בכל אספקט ניתן למצוא יתרונות וחסרונות ולכן רק שקלול של הגורמים ביחד יוכל לעזור לכם לקבוע איזה צורת התאגדות מתאימה עבור העסק שלכם.

האם אפשר לעבור בין התאגדויות?

כן! ניתן לעבור יחסית בקלות בין עוסק מורשה לחברה בע"מ. מאחר וחברות גדלות ומשתנות, שינוי זה הוא נפוץ למדי. עם זאת, תהליך המעבר בין התאגדות של חברה בע"מ לעוסק מורשה הוא מעט קשה יותר אך אפשרי לחלוטין עם ליווי של רואה חשבון מנוסה.

לסיכום, אם אתם מתלבטים באיזו התאגדות לבחור, פנו לייעוץ של רואה חשבון מנוסה!

כפי שתוכלו לראות, יש הבדלים רבים בין עוסק מורשה לחברה בע"מ. כל הבדל ואספקט יכולים להשפיע על העסק שלכם באופן שונה ולכן אתם חייבים להתייעץ עם איש מקצוע לפני בחירת אופן ההתאגדות. ככל שפעילות העסק גדולה יותר, כך הטעות במקרה ותהיה, תעלה לכם יותר.

איש מקצוע יידע לשאול אתכם את השאלות הנכונות, למפות את הצרכים שלכם ולבסוף לקבוע ביחד איתכם מהי הדרך הנכונה בשבילכם. צורת ההתאגדות הנכונה תשמור עליכם, תגרום לכם להרוויח יותר כסף ותעזור לכם לשמור כמה שיותר כסף אצלכם בכיס.

שתף ברשתות החברתיות

כתוב תגובה

דילוג לתוכן