משרד רואה חשבון - עינת עוזרי

צור קשר

תעודת עוסק מורשה

תעודת עוסק מורשה

תוכן עניינים

תעודת עוסק מורשה – במדינת ישראל יש מספר צורות התאגדות, כאשר השכיחות בהן: עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ. ההבדל בין כל צורת התאגדות מאופיינת בעיקר בגובה ההכנסות והמחזור השנתי, ולכל צורת התאגדות יש זכויות, חובות ודרישות שונות כלפי הרשויות השונות בישראל.

תעודת עוסק מורשה מקבל בעל עסק שהצהיר על פתיחת עוסק מורשה מול הרשויות. מיד נסביר מהם ההבדלים בין כל צורת התאגדות, איך ניתן לפתוח עוסק מורשה מול הרשויות וכיצד ניתן לעשות זאת בדרך הטובה יותר.

צורות ההתאגדות השונות

עוסק פטור הינו עצמאי שסכום ההכנסות שלו לא עולה על 108,000 ש"ח (בקירוב) בשנה, נכון לשנת 2023. למרות השם המבלבל, עצמאי זה פטור מתשלום מס ערך מוסף, כלומר הוא לא צריך לשלם למע"מ 17% בגין כל עסקה, אך הוא אינו פטור מתשלום מס הכנסה או ביטוח לאומי.

חשוב לשים לב למוגדר בחוק, ישנם עצמאיים שעוסקים במקצועות חופשיים שלא יכולים להירשם כעוסקים פטורים, אלא כעוסקים מורשים או חברה בע"מ, וזאת ללא קשר לגובה ההכנסות שלהם. אלו יהיו עוסקים במקצועות חופשיים כמו רופאים, עורכי דין ועוד.

עצמאיים שסכום ההכנסות שלהם עולה על 108,000 ש"ח לשנה, צריכים להירשם ברשויות כעוסקים מורשים או כחברה בע"מ, כאשר לכל צורת התאגדות יש דרישות אחרות.

עוסק מורשה

בתעודת עוסק מורשה, מספר העוסק יהיה מספר תעודת הזהות של העצמאי. לעומת עוסק פטור, עוסק מורשה כן יגבה מס ערך מוסף מהלקוחות שלו אך הוא יוכל לקזז את המע"מ המשולם מתשלומי המע"מ שהוא משלם לספקים שלו. עוסק מורשה חייב להוציא חשבוניות מס ולדווח לרשויות אחת לחודש או חודשיים.

עוסק מורשה הוא עצמאי שהמיסוי על ההכנסות שלו מחושבות כ"הכנסה אישית", הוא ישלם מס בחישוב דומה לזה של שכיר או עוסק פטור. הוא יצטרך להצהיר על הכנסות עתידיות, ובהתאם להנפקת פנקס מקדמות על ידי רשות המיסים, הוא ישלם מס הכנסה מקדמות. במהלך השנה הוא יצטרך לשלם תשלום מקדמות מס הכנסה או שהוא יוכל לשלם את כל הסכום בפעימה אחת בהגשת הדו"ח השנתי, תלוי בסיכום מול מס הכנסה ובנסיבות משתנות.

חברה בע"מ

להבדיל מעוסק מורשה, חברה בע"מ נחשבת לישות משפטית עצמאית ולכן מספר תעודת הזהות של בעל החברה לא ישמש אותו להגדרת החברה ורישום ברשויות. בעל החברה או בעלי החברה יחשבו לבעלי מניות ועליהם לא חלה אחריות משפטית. קבלת תעודת עוסק מורשה לא מצריכה תשלומים רבים, מלבד תשלום לבעל השירות שעוזר בפתיחת העסק. לעומת זאת, בחברה בע"מ, בעת פתיחת החברה יש צורך בתשלומים שונים: אגרת הקמת חברה, תשלומים לעורך דין, תשלומים לרואה חשבון ועוד.

מבחינת המיסוי, יש המון יתרונות לחברה בע"מ על פני עוסק מורשה, היתרונות האלו לרוב יסתכמו בגובה ההכנסות ועל כדאיות תשלום המיסים. עוסק מורשה משלם מיסים כמו שכיר וזאת על כל רווחיו. לעומת זאת, בחברה בע"מ, המיסוי ישולם רק על המשכורת שאותו בעל חברה הנפיק לעצמו, בדיוק כמו שכיר. אם תתבצע משיכה של כספים מהחברה, הם יחויבו ב- 25% מס, נכון לשנת 2023, מס חברות.

תעודת עוסק מורשה
למי כדאי לפתוח עוסק מורשה?

ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה הוא מובן למדי, גובה ההכנסות המשוער יכול להכריע בקלות את סוג ההתאגדות. כאשר מדובר על ההבדל בין עוסק מורשה לחברה בע"מ, יש כאן יותר משחק, תיאום ותכנון פיננסי מבחינת המיסוי ותשלום האגרות השונות ולכן ההמלצה היא להתייעץ עם בעל מקצוע, יועץ מס או רואה חשבון.

פתיחת עוסק מורשה מול הרשויות

על מנת לפתוח עוסק מורשה ולקבל תעודת עוסק מורשה, יש לגשת אל הרשויות השונות: מס הכנסה, מס ערך מוסף וביטוח לאומי ולהצהיר על פתיחת התיק. כיום, ניתן לבצע את הפעולה באופן ממוחשב ודיגיטלי, ואם תרצו להקל עליכם עוד יותר, תוכלו לפנות למשרד רואה חשבון שיבצע זאת עבורכם.

לסיכום, תכנון פיננסי מוקפד יכניס לכם יותר כסף לכיס

לא משנה באיזו צורת התאגדות בחרתם, היסוד הקריטי שמונח על הפרק לטובת רווח מקסימלי הוא תכנון פיננסי. התכנון הפיננסי יכול להיות בתחום המיסוי והחובות לרשויות השונות וגם בהתנהלות היום יומית מול ספקים ולקוחות. כל אלו משפיעים ישירות על רווחי העסק ועל גובה המשכורת שתיכנס אליכם הביתה בסוף החודש. אם בחרתם לפתוח עוסק מורשה, דעו מהם הזכויות והחובות שלכם, בצעו את הפעולות נכון מול הרשויות והתחילו לתכנן. אם אתם צריכים עזרה וייעוץ, אנחנו כאן בשבילכם.

לא משנה באיזו צורת התאגדות בחרתם, היסוד הקריטי שמונח על הפרק לטובת רווח מקסימלי הוא תכנון פיננסי. התכנון הפיננסי יכול להיות בתחום המיסוי והחובות לרשויות השונות וגם בהתנהלות היום יומית מול ספקים ולקוחות. כל אלו משפיעים ישירות על רווחי העסק ועל גובה המשכורת שתיכנס אליכם הביתה בסוף החודש. אם בחרתם לפתוח עוסק מורשה, דעו מהם הזכויות והחובות שלכם, בצעו את הפעולות נכון מול הרשויות והתחילו לתכנן.

שתף ברשתות החברתיות

כתוב תגובה

דילוג לתוכן