משרד רואה חשבון - עינת עוזרי

צור קשר

הצהרת הון מי חייב?

תוכן עניינים

הצהרת הון מי חייב? הצהרת הון הנה דיווח של נישום יחיד מול רשויות המס על ההון שהצטבר בבעלותו. היא משקפת את הונו בזמן הגשת ההצהרה ומהווה מעין תמונה כללית של המשאבים שברשותו מכל סוג.

בהצהרת ההון על הנישום לפרט מהו כלל רכושו לרבות נדל"ן, מגרשים ודירות. מטלטלין כמו רכב, אומנות, תכשיטים, ניירות ערך, חסכונות ומוצרים פנסיוניים שונים בנוסף ידווח על כל ההתחייבויות הכספית שיש לו, הן כאלה שהוא חייב והן אלה שאחרים חבים לו.

קיזוז ההתחייבויות מול ההון- יגלם את הונו של הנישום.

הנכסים שעליהם יצהיר הנישום, חייבים להיות מגובים במסמכים תומכים כמו שטר בעלות אם מדובר בנכס נדל"ן בעלות על מגרש, משרד או כל נכס אחר .

הצהרה על רכב דורשת הצגת רישיון רכב ובו רישומכם כבעלים עליו. כאשר מדובר בחסכונות אלה יגובו במסמכים מטעם הגוף הפיננסי בו הם מופקדים בין אם מדובר בקרן פנסיה, קרן השתלמות, קופת גמל, ביטוחים מסוגים שונים ועוד.

מתנות או ירושות בהיקפים גדולים דורשים מסמך המעיד על אותנטיות קבלתם.

מילוי והגשת הצהרת הון מומלץ לעשות מול מומחית ממשרד ראיית חשבון. 

מי חייב להגיש הצהרת הון?

מומחית ראיית חשבון אומרת כי בקשת להצהרת הון נשלחת ע"י מס הכנסה באופן בלתי צפוי ומדגמי. מי שלרוב יתבקש למלא הצהרת הון הם חברות ובעלי עסקים חדשים, לצורך מעקב אחר הכנסותיהם. הסיבה לכך היא שיש אנשי עסקים שפתיחת עסק חדש משמשת להם כצינור בלתי חוקי להעלמת כספים וזה בדיוק מה שמס הכנסה רוצה לדעת. האם מדובר בעסק חוקי לכל דבר ועניין או בחברת קש.

יש עסקים מתחומים שונים, אשר משתמשים בפתיחת החברה לצורך פעילות פלילית שלילית של  העלמת מיסים והון. שמס הכנסה מבקש להקשות עליהם ולהחמיר את הפיקוח ואחת הדרכים היא באמצעות מעקב ודרישת דיווח באמצעות מילוי הצהרת הון.

 מס הכנסה יכול לדרוש הצהרת הון גם משכירים, כאשר הכנסותיהם עוברות את רף השכר כקבוע בתקנות ההגדרה שלהם במס הכנסה. גם שכירים ידרשו להצהרת הון בבחירה מדגמית. ישנם שכירים כמו לדוגמה מדבירים או מנעולנים, אשר מספקים שירות גם לאחר שעות עבודתם כשכירים וגם הם חייבים בדיווח.

הצהרת הון מי חייב?

מי יתבקש להצהרת הון?

רואת חשבון ממשרד ראיית חשבון מוביל בצפון מסבירה מי חייב להגיש הצהרת הון

  • סוחרים בשוק ההון.
  • אנשי עסקים שבבעלותם 10% ומעלה מחברה והם המבצעים פעולות רבות של קנייה ומכירה.
  • סוחרים בבורסה שזהו עיסוקם, שהתגלה פער בין שיעור המס שהם משלמים בעד רווח הון לבין המס השולי –נכון להיום הוא עומד על 50%.
  • מי שרוכש יצירת אומנות או רכב יוקרתי במחיר מופקע- ייתכן כי יתווסף לרשימת הנדרשים להצהרת הון.

מהי המטרה של הצהרת הון?

המטרה של הצהרת הון היא דיווח בשקיפות על נכסים והון, רכבים ועוד השייכים לנישום. גם על שכירים בעלי הכנסה גבוהה יש פיקוח. הצהרת הון נדרשת כאמור גם במדגמים אקראיים, פעולות מסחריות ובורסאיות וכל פעילות עסקית חריגה להגדרת העסק.

הרציונל העומד מאחורי הצהרת ההון אומרת מנהלת משרד ראיית חשבון הוא ביצוע מעקב אחרי גידול הנכסים של הנישום. אחרי מילוי ההצהרה הראשונה, יש בידי רשות המס נתונים עליו ובהמשך ייבחנו נכסיו והונו בהתאם לתצהיר הקודם. הגידול צריך להיות סביר והגיוני. אם זה לא כך- עולה החשד שמתקיימת העלמת מס או התנהלות בלתי תקינה.

דוגמה לדיווח חריג!

אדם אשר דיווח בהצהרת ההון הראשונה שלו כי יש לו דירה אחת והוא משתכר משכורת ממוצעת, לא ייתכן שבהצהרה הבאה הוא כבר יהיה בעליהן של שלוש דירות ומשרד אלא אם קיבלן במהלך נישואין או בירושה. גידול אינו ריאלי כפי שמשתקף בהצהרות, מעלה תהיות על מקור הכספים של הנישום.

הצהרת הון היא חלק ממאבק רשות מס הכנסה בשוק השחור, תוך גביית תשלומים חוקים מכל אזרח. כל הצהרה או דיווח מעורפל ולא ברור, שאינו מיישר קו עם הכנסותיו המוצהרות של הנישום, עלול להדליק נורה אדומה אצל חוקרי המס.

כמו כן מסייע הדיווח בקבלת מידע על הכנסות נוספות של הנישום – זה שלדוגמה יש לו לפתע 3 דירות והן בבעלותו אולם לא ברור איך ממשכורתו הממוצעת כפי שדיווח עליה הוא הצליח לרכשן. זה בדיוק המקרה שידרוש אחרי הצהרת הון, הסברים לרשות המיסים.

סביר להניח שבמקרה כזה עלולה הרשות לחשוף כי לנישום זה מקורות הכנסה נוספים מעבר למשכורתו המוצהרת, עליהם לא דיווח.

אתם מוזמנים לפנות לייעוץ על הגשת הצהרת הון למשרד ראיית חשבון בצפון

מתי יש להגיש הצהרת הון?

הצהרת הון מיוחסת תמיד לשנה הקודמת לה. היא תוגש בדרך כלל 120 ימים לאחר הדרישה. יש למלא אותה במלואה כולל כל הסעיפים.

היא כוללת גם סעיפים כמו הצהרה על אחזקת מטוסים פרטיים או סירות וכמובן שהסעיפים הכי רלבנטיים כמעט לכולם הם אלה הנוגעים לדירה בבעלות, חסכונות פנסיוניים, רכב ועוד.

חשוב לומר כי ערכם של הנכסים מחושב נכון ליום רכישתם ולא לשווים בשוק נכון להגשת הצהרת ההון.

בנוגע לשיפוץ נכס אשר העלה את ערכו, סכום זה יתווסף לערכו וייכלל בתמחור שלו. עלות השיפוץ מחייבת הצגת מסמכים או קבלות מתאימים.

ירושות ומתנות  

בכל הנוגע לירושות ומתנות אומרת מומחית ראיית חשבון , ההצהרה תהיה 0 אם לדוגמה הנכס התקבל ללא עלות. כאשר מדובר במתנה יקרה, יש להציג לה סימוכין אם כהצהרה על מתנה, צוואה הכוללת מתנה ועוד.

באשר לנכסי נדל"ן, יש להצהיר על כלל הנכסים שלכם ובמקביל מהו סך ההתחייבויות שלכם אשר כוללים גם חובות של אחרים כלפיכם.

בנושא הנכסים יש גם חלוקה לחלק עסקי וחלק אישי. העסק נחשב כישות פיננסית עצמאית ויש לציין את הנכסים השייכים לו לרבות ציוד, סחורה ועוד. בחלק האישי יש למלא את המידע הקשור לכל דירה, חנות מגרש או ירושה שקיבלתם. מטלטלין הכוללים תכשיטים, כלי רכב, ריהוט ואומנות ועוד. בהון עצמי יש לפרט את גובה הכספים שברשותכם לרבות קרנות השתלמות ופנסיה, חסכונות בנק ועוד.

פרק ההתחייבויות יכלול דיווח על כרטיסי אשראי, משכנתאות, הלוואות וכו' וכן חובות והתחייבויות כלפיכם.

מסמכים שיש לצרף יהיו דוגמת מסמך העברת בעלות על רכב או רישיון רכב, חוזים לרכישת נדל"ן, אישור יתרות בחשבונות בנק, גופים, פיננסיים וחשבון ניירות ערך, קבלות על שיפוץ ועוד.

הצהרה אישית- בת הזוג וילדים

נקודות חשובות במילוי הצהרת הון בחלק האישי נוגעות לנכסי הנישום כולל העסק בת או בן הזוג וילדיהם עד גיל 18. יש מקרים שנכס נרשם על שם אחד הילדים (בעיקר כירושה שהתקבלה) וגם את זה יש לכלול בהצהרת ההון.

מעבר לנכסים הרשומים, יש לכלול גם נכסים אשר לנישום יש שליטה עליהם- כך מתחייב מעקרון השליטה.

לכמה הצהרות הון נדרש?

אחרי הצהרת הון ראשונה, בכל 4-5 שנים ידרוש ממנו מס הכנסה הצהרת הון נוספת. ההצהרה הראשונה ותוכנה היא דיווח ממנו מקבל מס הכנסה מסקנות לגבי הנישום והונו. על בסיס ההצהרה הזו ייבחנו כל ההצהרות הבאות, גידול הון הנישום, מספר נכסי הנדל"ן שלו, מספר תוכניות החיסכון שלו ועוד.

משום כך חשוב מאד להגיש הצהרת אמת אשר תשקף את המצב לאשורו, כדי שהגידול הסביר יבוא לידי ביטוי בהצהרות הבאות ולא תיראה חריגה כלשהי בדיווחים הבאים. כמובן שיש לצרף לכל הצהרה את כל המסמכים והתימוכין התומכים באמיתות הדיווח.

מומלץ להגיש הצהרת הון בליווי וייעוץ אישי של משרד ראיית חשבון בצפון.

שתף ברשתות החברתיות

כתוב תגובה

דילוג לתוכן