משרד רואה חשבון - עינת עוזרי

צור קשר

מיסים בקיבוץ המסורתי ובקיבוץ המתחדש

תוכן עניינים

מיסים בקיבוץ המסורתי ובקיבוץ המתחדש, חוק ההתייעלות הכלכלית הוחל כבר ב-1 לינואר 2017 במס הכנסה והחל מה-1 ביולי בביטוח לאומי.

הוא מראה כי מהמציאות החדשה שנוצרה בקיבוצים הן במישור עסקי הקיבוץ והן במישור התקציבי, דורשת קביעת כללים חדשים ביחסי חברים-קיבוץ והסדרת מעמד חברי הקיבוץ העובדים מחוץ לקיבוץ, עקב השינויים במיסוי הקיבוצים המתחדשים כחלק מההתייעלות הכלכלית.

הרפורמה בשיטת מיסים בקיבוץ המסורתי ובקיבוץ המתחדש נוגעת לשינוי הגדרת חבר קיבוץ וכן בגביית ביטוח לאומי ומס הכנסה מחייבת חישוב מסלול מחדש ובחינה חדשה של צורת השתכרות החברים, תקציבי הקהילה, סיפוק שירותים הולם לאוכלוסיות מיוחדות ובעלות צרכים מיוחדים ועוד.

מיסים בקיבוץ המסורתי ובקיבוץ המתחדש

מיסים בקיבוץ המסורתי ובקיבוץ המתחדש החוק החדש

החוק החדש עושה הבחנה בין חבר קיבוץ מתחדש שהוא גם עצמאי, אשר לצרכי המס נחשב כנישום (ולא כחבר קיבוץ) לבין חבר קיבוץ בעל תיק עצמאי ברשות המיסים, אולם לצרכי מס ממשיך להיות חבר קיבוץ. בנוסף הוא קובע כי כל החברים בקיבוץ המתחדש, למעט מי שנמצא בחופשה או אלה המוגדרים עצמאיים כלכלית, יהיו חייבים לדווח על הכנסותיהם דרך הקיבוץ. מי שלא יעשה כך, יהיה חייב להגיש דו"ח עצמאי אשר יציג את מלוא הכנסתו, הרווחים שלו וכל סכום שקיבל מהקיבוץ במהלך השנה וחלקו בהכנסת הקיבוץ (אך לא יתקזז עם הפסדי הקיבוץ).

תקנה זו תחול על כל החברים וגם שכירים שלא מעבירים את הכנסתם לקיבוץ. כלומר- כל חבר קיבוץ בכל מעמד שלא מדווח לקיבוץ על ההכנסות שלו, מבחינת רשות המיסים הנו נישום המחויב בהגשת דוח לרשות המיסים.

מה ההבדל בין מיסוי בקיבוץ שיתופי לקיבוץ מתחדש?

החוק כולל שינויים רבים בתחום מיסוי קיבוצים. בבסיסו- הבחנה בין קיבוצים שיתופיים מסורתיים לבין קיבוצים מתחדשים שעברו הליך הפרטה. הגדרות המס יהיו כאלה:

* קיבוץ שיתופי- הקיבוץ ימשיך לשלם את מיסי החברים ויחושב לפי תרומה של כל אחד מהם ואחרי ניכוי של הוצאות הקיבוץ.

* קיבוץ מתחדש- המיסוי יהיה פרטני. כל חבר קיבוץ ישלם את חובותיו לביטוח לאומי ומס הכנסה בהתאם להכנסתו האישית.

טבלה תלת מימד 2 ללא
טבלה תלת מימד 2 כולל

בשני המקרים של מיסוי קיבוץ מסורתי או מתחדש, תהיה חובה על חברי הקיבוץ לממן את הוצאות המחייה שלהם מתקציב אישי אשר יינתן לכל משפחה בהתאם למספר הנפשות ולצרכיה. הוא יוגדל בהתאם משום שהוא לא כלל עד הרפורמה את הוצאות המחייה של החבר כמו מזון, מגורים ועוד.

מיסוי בקיבוץ מתחדש

* הגדרת קיבוץ מתחדש תהיה על פי התקנות של רשם האגודות השיתופיות. קיבוץ אשר שינה את   התקנון וסווג כקיבוץ מתחדש- ייחשב ככזה גם עבור מס הכנסה.

* חובת תשלום מס הכנסה בקיבוץ המתחדש, תתקזז מתקציב השכר ושווי הטבות השכר ותחול על ההכנסות האישיות של כל חבר לרבות עובדי פנים, עובדי חוץ ופנסיונרים.

* ההכנסות ייקבעו לפי שיטת הגילום של התקציב נטו לאחר שתיקבע הכנסתו החייבת, מהם יופחתו הסכומים שישלם החבר לקיבוץ על פי תקנות הערבות ההדדית. הכנסות אלו יהיו הכנסת הקיבוץ המתחדש.

* רווחי עסקי הקיבוץ יחויבו במס הכנסה וההכנסה החייבת תתחלק בחלקים שווים לכל חבר קיבוץ. מס הכנסה יחול בהתאמה לתוספת המס האישית.

* מפעל תעשייתי בקיבוץ המתחדש, יתנהל כמו משק של חברה בע"מ וישלם מס בהתאם. אם יעבדו בו חברי קיבץ, הם יוגדרו כעובדי חוץ.

* עפ"י הרפורמה, על הכנסות הקיבוץ שלא מיגיעה אישית (כמו דיבידנדים מחברות או תאגידים חיצוניים) יחול מס לפי מדרגות המס שלא מיגיעה אישית. (ממדרגת מס של 31%). לא תהיה אפשרות לקבל זיכויים אישיים או כאלה נובעים מאזורי עדיפות לאומית.

* תשלומי ביטוח לאומי יחושבו מהמשכורת שתיגזר מגילום תקציב החברים, בתוספת שווין של ההטבות הניתנות כשירותים לחברים כמו: דיור, חדר אוכל, בריכת שחייה, ארוחות, מכבסה, לימודים, גן ילדים, ארנונה, רכב, טלפון נייח ונייד. שירותים הניתנים לכל חברי הקיבוץ, לא יחויבו בביטוח לאומי.

שאלות נפוצות

האם ניתן לקבל ייעוץ חינם ?

בוודאי, אשמח לייעץ ולעזור בכל שלב או בתהליך בו אתם נמצאים, וללוות אתכם לכל אורך הדרך עד לקבלת ההחלטה הנכונה והטובה ביותר עבור העסק שלכם.

מה זה דו"ח שנתי חבר קיבוץ?

חברי קיבוץ שהנם עצמאיים, חייבים לדאוג לרישום העסק שלהם במס הכנסה, מס ערך מוסף וביטוח לאומי. עליהם לבצע הנהלת חשבונות שוטפת ולשלם את כל המיסים והתשלומים החלים עליהם. בסוף שנת המס עליהם להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה כמו כל עסק עצמאי אחר.

הכנת דו"ח שנתי לעצמאי חבר קיבוץ

הכנת דו"ח שנתי לעצמאי חבר קיבוץ דורשת הבנת התקנות והחוקים החדשים שנקבעו לגבי מי שהנו חבר קיבוץ וגם מנהל עסק עצמאי. מרואה החשבון נדרש לנהל מו"מ מול הקיבוץ ורשויות המס ומשרדנו מומחה בתחום זה.

מהם מיסים בקיבוץ המסורתי ובקיבוץ המתחדש?

במדינת ישראל יש היום קיבוצים שיתופיים מסורתיים וקיבוצים מתחדשים- הם אלה שעברו הפרטה. מיסוי הקיבוצים הללו נעשה בצורה שונה בהתאם לתקנות שנקבעו בינואר 2017. חברי קיבוץ שיש להם גם עסק עצמאי, חייבים לדווח על הכנסתם דרך הקיבוץ או להגיש דו"ח על הכנסותיו, כולל כספים שקיבל מהקיבוץ או רווחים אחרים וכן חלקו בהכנסות הקיבוץ.

הנוסח הקובע את תשלום המיסים של עצמאי חבר קיבוץ הוא סעיף 60 א' לפקודת מס הכנסה הקובעת כי חבר קיבוץ עצמאי שהנו עוסק מורשה, חייב לדווח על העסק שלו דרך הקיבוץ.

שתף ברשתות החברתיות

כתוב תגובה

דילוג לתוכן