משרד רואה חשבון - עינת עוזרי

צור קשר

דוח שנתי עם תעודת עוסק מורשה – איך זה עובד?

תוכן עניינים

דו"ח שנתי עם תעודת עוסק מורשה – איך זה עובד? כל מי שמחזיק בתעודת עוסק מורשה, מחויב בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה בחודשים אפריל/מאי בשנת המס העוקבת לשנת הפעילות בדו"ח.

הדו"ח השנתי כולל בתוכו סיכום הפעילות הפיננסית של העסק והוא מורכב ממספר פרמטרים שמשפיעים על העסק גם במהלך השנה. על פי תוצאות הדו"ח, העסק יידע האם עליו לשלם מס או שהוא בכלל זכאי להחזרי מס בעקבות תשלומים עודפים ששולמו במהלך השנה.

מאלו סעיפים מורכב הדו"ח השנתי?

מיד נציין את הסעיפים מהם מורכב הדו"ח השנתי. אך, חשוב לנו להבהיר, אם צורת ההתאגדות של העסק היא עוסק מורשה, הדו"ח השנתי לא יכלול רק את הפרמטרים שקשורים בעסק, אלא כל פרמטר שתלוי במגיש בדו"ח.

פרטים אישיים

תחת סעיף זה הנישום ובת/בן הזוג יצטרכו למלא פרטים אישיים כגון: שמות, תעודת זהות, מספרי פלאפונים, כתובות פיזיות וכתובות מייל. בנוסף, תחת סעיף זה, הנישום יצטרך למלא פרטים על העסק, לדוגמה סוג העיסוק וכתובת פיזית.

הכנסות

בדו"ח יש להצהיר על כל הכנסה מכל מקור שהתקבלה במהלך שנת המס. כפי שציינו, גם הכנסות מיגיעה אישית (כלומר מעבודה, משכורת) וגם הכנסות שאינן מיגיעה אישית (כל הכנסה אחרת).

הוצאות

שיעור המס הנדרש לתשלום מחושב אך ורק מהרווח ולא מההכנסות, לכן כדאי שסעיף ההוצאות שלכם יהיה גבוה ככל הניתן. עם זאת, לא כל הוצאה מוכרת במס הכנסה. ישנן הוצאות כלליות שתמיד יהיו מוכרות כמו תשלום לספקים, קניית סחורה והוצאות על פרסום. לכל עסק יכולות להיות גם הוצאות מוכרות שהוא אפילו לא חשב עליהן, לכן כדאי להתייעץ עם רואה חשבון מנוסה על מנת למקסם את סעיף דיווח ההוצאות בדו"ח.

טפסים

אל הדו"ח השנתי יש לצרף טפסים המוכיחים את ההצהרות. בין אם מדובר על קבלות מהכנסות, הוצאות מוכרות, ניכויים או זיכויים. כל טופס שיתפספס, עלול לגרום לפער ולשגיאה בהגשת הדו"ח.

ניכויים וזיכויים

בסעיף זה יש למלא את כל הפרמטרים שיכולים לזכות את מגיש הדו"ח בהנחה בתשלום המס. לדוגמה, נקודות זיכוי, תרומות שביצע במהלך השנה, תשלום פנסיה או קרן השתלמות ועוד. בסעיף זה יכנסו הניכויים והזיכויים גם של בני המשפחה.

דוח שנתי עם תעודת עוסק מורשה – איך זה עובד

תשלום המס

מבחינת מיסוי, עוסק מורשה מקבל בכל תחילת שנת מס, פנקסי מקדמות. הוא צריך לשלם מס על פי ההכנסה החודשית או הדו חודשית שלו. בפועל, תשלום המס הסופי מחושב לאחר שנת המס מסתיימת ולכן יכולים להיות פערים בין מה ששולם בפועל במהלך השנה, לבין גובה המס המדויק שיש לשלם. על פי הצהרת הנישום, בעת הגשת הדו"ח, ניתן לדעת האם יש לשלם תשלומי מס הכנסה או שבכלל הנישום זכאי להחזר מס.

האם מומלץ להגיש דו"ח שנתי באופן עצמאי?

רשות המיסים אינה מחייבת להגיש את הדו"ח השנתי בליווי בעל מקצוע. עם זאת, לא כדאי להגיש את הדו"ח באופן עצמאי. לעוסק מורשה יש פעילות עסקית יחסית נרחבת ולכן יש ריבוי הכנסות, הוצאות ופרטים שיש לקחת בחשבון בעת הגשת הד"וח. לא קל למלא את הדו"ח באופן אינטואיטיבי, ישנם מושגים שצריכים הסבר וליווי בשביל לענות עליהם באופן תקין.

מעבר לכך, אתם בוודאי מבינים שיש השלכות להגשת דו"ח שנתי שגוי או שטמונות בו טעויות. כל טעות, גם הקטנה ביותר, יכולה להעלות לכם בהרבה כסף. בנוסף, אי דיווח על הכנסות נחשב לעברה פלילית וזכרו, גם אם לא ידעתם, אתם לא תהיו פטורים מעונש.

לסיכום, דו"ח שנתי עם תעודת עוסק מורשה מגישים עם רואה חשבון

כפי שתוכלו לראות, הדו"ח השנתי מורכב מהרבה סעיפים וככל שהפעילות העסקית של העוסק גבוהה יותר, כך המקום לטעויות הולך וגדל. מילוי נכון של ההכנסות, הכרה נכונה בהוצאות המוכרות והכוונה בנוגע לזיכויים וניכויים המגיעים לכם כחוק – פשוט יחסוך לכם כסף.

בדרך כלל, עלות שכר הטרחה לרואה החשבון (שאגב גם זו הוצאה מוכרת) היא זניחה ביחס לעלויות הגבוהות שניתן לחסוך באמצעות תכנון נכון ומילוי מדויק של הפרטים.

שתף ברשתות החברתיות

כתוב תגובה

דילוג לתוכן