משרד רואה חשבון - עינת עוזרי

צור קשר

מה זה עוסק מורשה והאם זה משתלם?

מה זה עוסק מורשה והאם זה משתלם?

תוכן עניינים

מה זה עוסק מורשה והאם זה משתלם? במדינת ישראל ישנן צורות שונות להתאגד כבעלי עסק. אם אתם רוצים לפתוח עסק ולא יודעים באיזו דרך להירשם ברשויות, הגעתם למקום הנכון. במאמר נסביר מהו עוסק מורשה והאם באמת משתלם לפתוח עסק כעוסק מורשה.

אנחנו מבינים שלבעלי עסקים חדשים התחום יכול להיות מעט מבלבל ואנחנו פה בשביל לעשות לכם סדר, המשיכו לקרוא:

1. מהו עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא בעל עסק עצמאי שמחזור ההכנסות השנתי שלו עולה על 102,292 ש"ח (נכון לשנת 2022) או שהוא עצמאי שעוסק במקצוע שעליו לא ניתן לפתוח עוסק פטור. עוסק מורשה חייב לדווח מדי חודשיים על הכנסותיו למע"מ ולשלם מקדמות על מיסים שונים כמו מס הכנסה וביטוח לאומי.

לעוסק מורשה יש את האפשרות לקזז מע"מ על ההוצאות שמשרתות את הפעילות שלו כעסק ועליו להגיש לרשות המיסים דו"ח שנתי בכל שנת מס.

2. מה יותר משתלם? לפתוח עוסק פטור או מורשה?

התשובה לשאלה זו נקבעת על פי ההכנסות השנתיות הצפויות של העסק. בכל שנת מס רשות המיסים מעדכנת את תקרת ההכנסות לעוסק פטור. עבור שנת 2022, התקרה היא 102,292 ש"ח. אם אתם עתידים להכניס יותר, תפתחו עוסק מורשה.

מלבד תקרת ההכנסה לעוסק פטור, הוא פטור מתשלום מע"מ ולכן גם לא יכול לקזז מס תשומות. מאחר ועוסקים פטורים לא משלמים מע"מ, יש להם יתרון משמעותי, הם יכולים להציע מחיר זול יותר מהמתחרים. עם זאת, העוסק לא פטור מתשלום מיסים וביטוח לאומי.

אמנם קשה לדעת בדיוק מה תהיה ההכנסה השנתית אך הצפי הוא חשוב וקריטי. שימו לב, אם תפתחו עוסק פטור ותעברו את תקרת ההכנסות, תצטרכו לשנות את הסטטוס שלכם ולשלם רטרואקטיבי מע"מ על העסקאות שבוצעו. מאחר ויש יתרונות לעוסק מורשה (קיזוז הוצאות על מע"מ והכרה גבוהה יותר בחלק מההוצאות), יכול מאוד להיות שעדיף לכם לפתוח עוסק מורשה. כדי לקבוע ולקבל החלטה מושכלת ונכונה, מומלץ ורצוי להיעזר ברואה חשבון.

כדי לקבוע ולקבל החלטה מושכלת ונכונה, מומלץ ורצוי להיעזר ברואה חשבון.

3. איך פותחים עוסק מורשה?

אם אתם עתידים לשכור את שירותיו של רואה חשבון בניהול הפיננסי של העסק, מומלץ לפתוח את העוסק המורשה ביחד איתו. בכל מקרה ניתן לפתוח את העוסק באופן עצמאי אך מדובר על תהליך שדורש תשומת לב לפרטים הקטנים. פתיחת עוסק מורשה מתבצעת מול שלושת הרשויות: מע"מ, רשות המיסים וביטוח לאומי.

בכל אחת מהרשויות תצטרכו למלא טפסים ולצרף את המסמכים הבאים: תעודת זהות + ספח, צילום שיק מבוטל מחשבון הבנק (על מנת להוכיח כי הצהרתם על חשבון בנק שהוא אכן שלכם) ואם יש אז עותק של חוזה שכירות. במס הכנסה תצטרכו למלא טופס מס' 5329, תעודת עוסק מורשה ובמע"מ תצטרכו למלא טופס מס' 821. לאחר כל התהליך תקבלו אישור עוסק מורשה.

חשוב להבין, הרשויות ישאלו אתכם שאלות שלא בהכרח תדעו לענות עליהם, כמו עיסוק, גובה הכנסות משוערות ואלו עבור הערכת גובה המקדמות. כל טעות או מידע שגוי עלול להעלות לכם בכסף ובאי נוחות מול הרשויות, לכן מומלץ מאוד להגיע מוכנים ולהיעזר באיש מקצוע.

מה זה עוסק מורשה והאם זה משתלם?
4. לפני פתיחת העסק, בדקו כי הוא אכן ישתלם לכם

אנשים רוצים להפוך עצמאיים ולפתוח עסקים, לכן הם שואלים מה זה עוסק מורשה והאם זה משתלם? חשוב לנו להסביר כי עוסק מורשה הוא עסק לכל דבר. הוא צריך לדאוג להכנסות, יהיו לו הוצאות, הוא יצטרך לשלם מיסים, אם יהיו לו עובדים אז גם לשלם להם וכמובן לעמוד בכל החוקים והרגולציה בהתאם לעיסוק שלו.

חשוב לקחת בחשבון כל פרמטר שכזה ולחשב אותו היטב לפני שיוצאים לדרך. דעו כיצד לפעול על מנת שהעסק שלכם ירוויח וכיצד להתנהל מבעוד מועד, רק כך תוכלו לדעת האם כדאי לכם לפתוח עוסק מורשה. אם תהיה לכם תוכנית מוכנה ומקצועית, אתם תדאגו שפתיחת העסק גם תשתלם לכם. 

5. לסיכום, לא קל לפתוח עסק אבל בהחלט אפשרי!

בסוף, העסק הוא הפרנסה שלכם ולא כדאי לכם ליפול בידיעה שיכולתם לבצע בדיקות מתוכננות מראש. אמנם מדובר על תהליך שמצריך ממכם עבודה אך לחלוטין ניתן ואפשר לפתוח עסקים מאוד מצליחים. על מנת להבין את כל הפרמטרים שהצגנו, התייעצו עם רואה חשבון, תכננו ובדקו כל פרט ופרט. התחילו להרוויח כסף ושמרו על העסק שלכם פועל ורווחי!

שתף ברשתות החברתיות

כתוב תגובה

דילוג לתוכן